Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.05.2024 15:25 - Екзотика
Автор: blackpredator Категория: Забавление   
Прочетен: 1056 Коментари: 6 Гласове:
12


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 

Чете старият гарван Блеки, хисарското фламинго:
"НЯМА СЛАВЯНСКА ПИСМЕНОСТ, ИМА БЪЛГАРСКА АЗБУКА!
Другото са рашистки опорки."

Ся, няма да ви занимавам ни с Климент, Сава, Ангеларий и т.н., ни с азбуката на Петър Велики.

Само малко с "историка" Петър Богдан, предшестваш с век Паисий.
История за времена, когато КРЪСТЪТ и СЛОВОТО са били в историческа сглобка.

"Около 871 г. Сватопулк, крал на маркоманите, осведомен от своите придворни за християнската вяра, изпрати незабавно пратеници при император Василий Македонец, с когото имаше голямо приятелство, молейки го да му изпрати учители, които да го обучават с неговите (поданици) в Христовата вяра и да го покръстят. Споменатият император му изпрати Црху (т. е. Кирил), който малко преди това обърна в хринтиянство хазарите, славянски народ в Херсонес и той (Кирил), тъй като малко преди (това бе) вече приет заедно със своя брат Страхота (т. е. Методий) от папа Адриан II за апостол и учител на славянската нация, прегърна драговолно тежкия труд и водейки със себе си своя брат, побърза да се отправи към крал Сватопулк. Щом като пристигна във Велехрад, държа с краля духовна беседа, като му изложи тайните на светата вяра дотам, че кралят пожела Светото кръщение и по примера му мнозина други накараха да ги покръстят. И веднага след това се поставиха основите на една църква във Велехрад в чест и възхвала на преблажената Света Дева Мария, обявена за катедрална на цялото маркоманско кралство и от папа Йоан VIII украсена с архиепископски престол – Кирил бе първият й архиепископ. Училища също така бяха издигнати, за да се обучават там младежта, и така има своето начало християнската вяра (в Моравия).

След Кирил, който в 877 година отиде в Рим, Страхота (Методий) се възкачи с позволението на апостолското седалище на Архиепископския престол във Велехрад и с благочестие и светост следваше своето признание, но при все това от свещеничеството в Ювавиена, (сега Залцбург), бе обвинен пред папата, че проповядвал неща, противни на църквата, и главно това, че Месата и другите божествени възхвали чел и пеел не на латински език, а на моравски език. Поради това бе повикан от папа Йоан в Рим, където изложи и обясни своето учение, имайки също за свидетел кралския посланик, наречен Замиел, с прямота се освободи от цялата мрежа (на обвинителите), оневини се и се защити при срам и позор за обвинителите и клеветниците.

Беше разрешено тогава на моравите и българите ДА ЧЕТАТ и пеят Месата и другите божествени възхвали на майчин език и, както пише Еней Силвий, докато (църковният) събор работеше и обсъждайки, преценяваше тези духовни работи, срещу които имаше много противоположни (мнения), един глас от небето се чу с тези думи: всяка душа да слави господа и всеки език да го провъзгласява.

И тъй като крал Сватопулк беше изпратил на папата своя посланик не само за да даде добро свидетелство за учението на архиепископа, но също така да изложи пред него своето подчинение и послушание на Римската църква, поради тези причини папата в замяна му показа благоразположението и (му оказа) всякакви добрини, като му изпрати също специално писмо, оказвайки му чест с любезен отговор. В писмото отначало ум прати бащин поздрав и (му съобщи), че драговолно го счита за послушен син на Светата църква, отбелязвайки да приеме всички свои поданици, новодошли в (лоното на) вярата, да ги събере кат овце на бога в кошарата и (присъедини към) неговите избраници. Второ му съобщи, че (след като) с останалите епископи е изслушал каузата на архиепископ Методий и така го признава за истински и законен католически учител, поради което го изпраща отново в неговото архиепископско седалище. Трето: свещеникът Вихин (Вихинг), когото кралят определи за епископата на Нитрия или Нитриензе и с което (епископът) го изпрати в Рим, за да бъде там ръкоположен, е ръкоположен в този сан. И при това толкова, че посъветван от архиепископа, е избрал един друг свещеник, достоен за епископ, и с това се е погрижил за още едно друго подходящо достойно за епископски престол, т. е. за да има и двама (епископи), присъединени към архиепископа в неговото кралство, но че преди това този също да изпрати в Рим, за да бъде ръкоположен. В останалото, ако в неговото кралство бъдат необходими други епископи, архиепископът заедно с тези двама епископи има властта да ги ръкоположи. Четвърто, че разрешава Месата и другите божествени възхвали да се пеят и четат на славянски език. Датата на това писмо бе месец юли, индикт 13, г. 880.

И така архиепископ Методий, завръщайки се щастливо от Рим с повече усърдие разпространи по цялото кралство християнската вяра; епископ Вихин въведе в седалището му в Нитра, и след това този втория (епископ) в епископското повидиенско седалище. През следващите години бяха ръкоположени други пет епископи и въведени в местата, предложени за тях. Архиепископът, който упражняваше върховната власт, имаше 7 епископи.

В годината 884 Страхота, или Методий, покръсти във вярата владетелите на Бохемия Борджиоджо (Боржива) и Людмила, неговата съпруга, пресвета жена и мъченица.

В 918 година Методий умря в Рим и с неговата смърт завърши архиепископското достойнство в кралството на маркоманите и също кралството със Сватолоджо, син на Сватопулк.“

Нямало славянска писменост.

Цървул! Фламинго!

Честит празник на славяните!

 

 





Гласувай:
12



Следващ постинг
Предишен постинг

1. blackpredator - крал Сватопулк:
24.05.2024 15:38
"Месата и другите божествени възхвали да се пеят и четат на славянски език. Датата на това писмо бе месец юли, индикт 13, г. 880."

туй сичкото кратункоФско колибри да смелят
щом "четат на славянски език", значи е НАПИСАНО
цитирай
2. vencivaleri1951 - Абе хабиш се
24.05.2024 21:35
Писков , а и Писковица няма да разберат , какво си написал Той щото има мозък, колкото да пази равновесие, а другата заради евроатлантическа преданост:)
цитирай
3. morskipesni - Кирил създава две азбуки,
24.05.2024 22:42
знаците в тях са съобразени не само с българските, но и общославянските потребности.
Да! Не само за нас- но от нас, за общо ползване. Това е ДВА ПЪТИ неизразимо величие!
цитирай
4. blackpredator - абе карай
24.05.2024 23:57
vencivaleri1951 написа:
Абе хабиш се
Писков , а и Писковица няма да разберат , какво си написал Той щото има мозък, колкото да пази равновесие, а другата заради евроатлантическа преданост:)

театрото с Пискова е, да оправдай вибратора фламингото:)
цитирай
5. blackpredator - според мен,
25.05.2024 00:00
morskipesni написа:
знаците в тях са съобразени не само с българските, но и общославянските потребности.
Да! Не само за нас- но от нас, за общо ползване. Това е ДВА ПЪТИ неизразимо величие!

книжовноста е елемент в колизията,
между ортодоксалната църква и Ватикана
цитирай
6. kvg55 - blackpredator,
29.05.2024 22:54
Значи азбука и писменост са две различни понятия. Част от славянската писменост е създадена с азбуката на Светите братя. Българската писменост също.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: blackpredator
Категория: Забавление
Прочетен: 7671829
Постинги: 1729
Коментари: 20629
Гласове: 28529
Архив
Календар
«  Май, 2025  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031