Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.03.2017 11:24 - НА РАЗХОДКА ОКОЛО СЕЛО ПАНИЧКОВО - 1
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 2548 Коментари: 2 Гласове:
7


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 
    Местността Паничково се намира на седловина на Родопа на рид, успореден на Тракийското поле. Най-близкото село до таси седловина се нарича Йончево след преименуването му, старото му има забравих. Едва ли са му дали името на една наша журналистка-политпроститутка, защото през 1989 г. тя едва ли е била воин на партията.След прехвърляне на тази седловина пътят се устремява към две долини - тази на река Боровица и към долината на р. Перперек. И двете пеки се вливат в р. Арда. Напомням, че от всичките реки, изтичащи на изток в Родопиите само р. Бяла не се вливав р. Арда. Това прави реката Арда страшилище при дъждове или снеготопене.    Село Паничково е на около 3 км. в дясно от местността Паничково. То е близо до седловина, която ако се премине се отива към с. Женда и отново към долината на р. Боровица. 
   Местността Паничково е известна заради красотата си. Поради това тук има търговски център, един пазарен ден, а турците ползват това място да предлагат продукцията си - ягоди, малини, горски полодове, млечни произведения. Тук е същото като на седловината Аврамови колиби, но обитаващите съседните върхове там не са турци, а помаци. В пазарния ден тук става иистинско гъмжило от хора, всички спират и няма място за автобусите и колите. 
   Преди да се достигне местността Паничково има един ресторант, наречен Лещахан. След него следва разклонение за с. Ночево, находящо се в една от долините на царете от времето на траките. Най-популярното място в него е махала Памука, където е скалата Пармаклъкая. В превод от турски език това означава камък с пръстови отпечатъци.
   Когато преминаавам през това красива място винаги спирам тук и влизам в точно определен магазин, където работи един страхотно симпатичен възрастен турчин. Той ме познава и ме мисли за местен човек, защото познавам не само околността, но и специфичните скали около селата. Оказва ми внимание, иска да ме черпи той ,да не му го плащам, аз обаче му давам бакшиш, той пък го нръща до стотинката. Вече приемам, защото виждам, че това му носи радост, но и аз имам предвид какво да му занеса това лято. Разказва ми за трудностите на живота там, за децата си, ако някъде отивам иска да ми намери водач или човек, който да ме упъти. Добри и работливи като него са всичките турци, а  може би към мен са различни, поради което твърдя, че турците /този път не споменавам конете, жените и кучетата/ са винаги особено разположени към мен.
   Най-голямото светилище в този райоон е това при с. Ночево.То е един комплекс, който няма изброждане. Има запазени пътеки, издялани от траките по скалите за обслужване на светилището, но са така опасни, че римляните са предпочели други трасета за пътищата си, вместо да ги вият по тези страпотии. Други светилища по отделни скали има при махала Ходжово, на около 4 км. от село Паничково. Махала Ходжово е на единия край на долината на река, идваща от с. Узуново, мисля, че се казваше някога Хороз. Къса долина от с. Жълт камък /старо име Саръкая/ слиза в тази много голяма долина. Толкова на гъсто никъде в Източните Родопи няма скали, всичките.изключително оригинални. На определени групи те са превърнати от траките в светилища. Тук има едно светилище Гъбата, има друго Инкая, кото в превод означава камък, който прави сянка или има в него пещера. От с. Ходжово може да се отиде до селата Горна и Долна Мурга, където е пълно с отделни скали-сетилища, към селата Женда и Жендабалкан, където  също има отделни скални светилища, както и един скален козплекс над с. Лиисиците, под който е бил зимното свъргалище на Емин Ага Балтълъ. В района на с. Жълт камък има също страхотен скален комплекс, а какво се вижда от него надолу към долината и след това на път за с. Узуново и с. Новаково /не Ночево, Новаково!/. Пред очите ми в момента се появи спомен от с. Долна Мурга към поляната, зад която е махалата Мумжидан и монументалната скала на заден план отново с име Саръкая. И тя с пещера в нея. Само че под нея в реката живее мечок.
   Този регион спада към Провдив и Кърджали едновременно. Сигурно туристи от тези два града са го описвали, защото той е прелест и вдъхновение при съприкосновението с тези светилища, но и аз ще добавя нещо към написаното от тях в стози и слезващите ми няколко постинга.
    Базата ми бе до махала Ходжова, една скалана приказка. Посетих доста интересни места в посока на с. Долна Мурга, те нямат край. Ходих и до друг един скален омплекс под махалата на около 3 км. и той шедьовър. Последната скала за деня ми беше една Инкая и там видях, че апаратът ми прави грешка - отчита, че е съхранил снимката, а не я съхраниил. Пропаднаха ми десетки уникални снимки, денят бе само за снимки. Поради товаа на другатаа сутрин станах в 4,00 ч. по Божието време 3 ч. и в тъмното с фенерче поех по римския път обратно тъм скалите, на които снимките пропаднаха. Но не стана същото, всичко в планината е много динамично, а и днес денят не бе добър за снимки. Оформи се напрегнат ден на границата на силите ми, към 14 часа без да имам време да си помина пикъде.
    Започвам да публикувам снимките си от тази разходка. Под тях ще продължа описанието на този прекрасен регион на Родопа.
 
image

Входът към пещерата в скалата Инкая, тракийско светилище до махала Ходжова. В нея са пладнували до 300 овце, скрити от жестокото слънце по тези места.

image

image

                           Следват снимки от скалата - светилище Инкая.

image

            А предният ден времето бе пекрасно, небето - синьо. И техниката греши.

image



image



image



image



image



image



image

Този римски път е доста сериозен, той се отделя от още по-главния покрай с. Женда, отиващ към Тракийското поле, като пуска разклонения по всички ридове и долини. Наподобява ми на рибна кост. Всичките махали тук, основани преди около 300 години
са покрай някакъв такъв път до водоизточник и с пасища около тях.

image

Тук е починал някакъв турчин. Те погребват починалите в гробища, но не повтарят гроба, поради което гробищата им са много големи по площ, предимно в дъбови гори.

image

                                    Твърде скромно тракийско светилише

image

             Скалното светилище при с. Долна Мурга.

image

Пътища, пътища, пътища. Но трябвя да си намираш този,
който ще те поведе накъдето отиваш.

image

                                    Оглозган от порроите до скала скат

image

Живата украса на планиината. Тези крави са доста различни от другите. За да има някъде крави, трябва да има вода, защоото кравата изпива към 100 л. на ден. Тези обаче издържат без вода по цял ден, но пък цяла вечер като се събудят пият. Те знаят всеки водоиизточник, по техните пътеки знам къде да търся вода. На седловината Светиниколска над Чупрене водоизточници има само към нас, към Западните покрайнини по високото няма. В определен момент обаче кравите тръгват заедно на нашата територия, напиват се с вода и се връщат обратно. Имат чип в тях, който ги упътва към водоизточниците.

image

                              Орлови кладенчета, вече пресъхнали.

image



image

Този камък служи за крайпътен - в ляво е село Долна Мурга, в дясно се слиза са р. Боровица през  още няколко махали от по една къща и големи по площ гробища.

image



image



image



image



image



image



image



image

Магарето на стопанката, която гледа сама /на полудиво отглеждане/ над 100 крави. Мъжът й също помага, но не стяга, както тя каза. Каза ми, че на 48 години всичко я боли и се чувства износена от тежкия труд, който води от дете до сега. Гледаа също и дрелни животни и внуци.

image

                  Вече съм при скалното светилище до с. Долна Мурга.

image



image




image



image



image



image




image



image




image



image



image



image

    Култови ниши по светилището. Съжалявам за хубавото време вчера, когаго фотоапаратът ми извъртя този номер. И аз съм виновен, защото не забелязах.






Гласувай:
7



1. rosiela - Много интересни места!
29.03.2017 05:23
Не ги знаех.
цитирай
2. sande - Страхотен фоторепортаж!
29.03.2017 16:22
БРАВО , КОСТА!

Аплодисменти!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12182881
Постинги: 4544
Коментари: 10754
Гласове: 18319
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031