Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
За този блог
Автор: trakietsadobri
Категория: Лични дневници
Прочетен: 815204
Постинги: 584
Коментари: 710
Гласове: 4141
Постинг
13.12.2019 19:00 - Старата школа. Цитат от урок по физика.
Автор: trakietsadobri Категория: Лични дневници   
Прочетен: 953 Коментари: 2 Гласове:
4

Последна промяна: 07.01.2020 12:07

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
& & &
& & & 
Принципи на динамиката на постъпателното движение.“ (*)

Преди две и половина хилядолетия дядо ви Аристотел е написал две дебели книги.
Едната се казва „Физика“, другата „Метафизика“. Физика - за всичко материално, Метафизика – за всичко нематериално. И един от принципите на механиката, според Аристотел е, че едно тяло, за да се движи трябва да му действа сила. Как го доказва? Ами, в една колесница ако впрегнеш един кон, тя тръгва да се движи. С два коня се движи по-бързо, с три коня още по-бързо. По-голяма сила, по-голяма скорост. И в продължение на две хиляди години, никой не го е подлагал на съмнение това нещо.

Щом Аристотел го е казал, значи трябва да е вярно.
Както един мой познат, бизнесмен от Благоевград, казва „Щом германците са го направили, значи е така и така трябва да се прави – точка.“ Позоваване на авторитет.

Е, Галилей, преди 400 години открива, че работата не е съвсем такава и прави поредица от експерименти:
• Ако по една наклонена равнина пуснем една топка да се търкаля, а след това тръгне по хоризонтална плоскост – на някакво разстояние топката се спира. Като тази плоскост по принцип е посипана с пясък.
• Ако не е посипана с пясък, а е гладко измазана с глина и е изпечена – спира на по-голямо разстояние. От същия наклон, от същата височина пуска топката. При по-гладка повърхност – спира на по-голямо разстояние.
• Е, ако постави някакви рендосани дъски и лакирани, и повърхността е още по-гладка – спира на още по-голямо разстояние. След като се спуснала по наклонената равнина и след това се е хлъзгала или търкаляла по хоризонталната плоскост.

И той казва така: „Хубаво, ами ако равнината беше идеално гладка, какво трябва да стане?“ Ами, трябва никога да не спре. Значи Галилей открива какво – има триене и съпротивление на средата. Казва, че има нещо между телата, което им пречи да се движат.

Така. Запишете:
Галилео Галилей - откривател на силите на триене и съпротивление на средата.

Галилей вече ви го споменах във връзка с Ричард Файнман и неговата реч на гроба на Галилей, четиристотин години по-късно: „Галилей си рискувал живота, за да докаже че има една сериозна наука астрономия, която принципно се различава от астрологията.“

Астрологията никаква наука не е, вече говорихме за котката, която паднала от 11 етаж – нали така. И затова между астрономите има една такава поговорка, че: „Благородната девица Астрономия имала развратна сестра Астрология – уличница, но понеже астрономията била бедна, се издържала от парите на сестра си.“ Значи, астрономите отлично знаят, че в астрологията няма нищо, но от време на време правят хороскопи за какво – за пари. За парични знаци, защото знаят че хората са глупави и трябва да им се раздават индулгенции. Да си мислят, че са много значими във Вселената – планетите се въртят, за да може на тях да им е хубаво днеска, по някакъв си повод.

Галилей е бил голям връзкар – приятел с Папата.
И затова не са го изпържили на клада, не са го изгорили, но са го накарали да се отрече – да каже, че Земята не се върти, и че Земята е център на света, и света се върти около Земята - а не Земята около околният свят.

Така. И както разказва легендата, отрекъл се пред Инквизицията и после казал:
И все пак тя се върти!

Какво е реалното?
Реалното е, че Галилей е велик откривател. Освен, че открива силите на триене той е първият, който чул, че в Холандия са направили някакви зрителни тръби, с които може далечните предмети да изглеждат близки. И сам си направил такъв инструмент, който не съвпадал с този на холандците. Друга конструкция, обаче и с него същото – далечните предмети изглеждат близки.

И с неговият телескоп, който имал увеличение само 12 пъти...
Той бил първият, който се сетил да го обърне към звездите и към планетите. Защото хората са гледали само къде? В прозореца на съседката. Към по-близки неща – по-земни и по-плътски. А той се движил към възвишени неща – към звезди и планети.

Обърнал зрителният инструмент към небето и открил!
Какво открил – спътници на Юпитер. Затова ги наричат четирите Галилееви спътника – Ганимет, Калисто, Йо и Европа.

Четирите спътници на Юпитер. Той ги открил и видял, че около Юпитер се върти нещо. Значи това е модел, който показва, че и Земята може да се върти около нещо друго. Защото след като и около Юпитер има други неща, които се въртят – значи и ние можем да бъдем спътник на нещо си.

Вижда Луната – вижда релеф.
Прословутият лунен пейзаж, на който има планини и долини, които хвърлят сенки - как слънцето изгрява и залязва на луната...
     (..)     -      (с такива две точки, от тук нататък, ще добавям глътките въздух на учителя)
След това на Юпитер вижда дори нещо повече.
Вижда това голямото червено петно, което се вихри там – някакъв ураган.

След това – вижда пръстените на Сатурн, само че той не ги видял като пръстени, а казал че има нещо като дръжки. „От двете страни на планетата има нещо като дръжките на панер.“ Не му била качествена оптиката – разбира се, но видял, че има нещо такова.

Видял петна на Слънцето и че то се върти около собствената си ос.
Значи и слънцето се върти около оста си! И тия петна как се местят и скриват, а после пак се появяват от друга страна.

И така. Видял петна на повърхността на Слънцето. Дотогава се смятало, че Слънцето не може да има петна, защото то е божествено творение – трябва да бъде съвършено. Съвършените неща петна нямат.

Е, изобщо човекът се е сетил да си насочи инструмента накъде – нагоре.
Това е първият мъж, който се сетил да си насочи инструмента към небето, а не към земята и към съседката. Не че е лошо съседката, но.. все пак, тъй.

Той бил експериментатор, а древните гърци били съзерцателен народ.
Смятали, че това да вършиш физическа работа е унизително – това е за робите. Философът, той само гледа наблюдава и съчинява. Та това е гръцката наука. А Галилей е седнал какво? Да прави експерименти.

Пуска топчетата да се търкалят.
Галилей си направил труда да прави експерименти. Мерил скоростта на светлината, преди 400 години. Как? Ами, два фенера и две шапки, и секундомер. Два хълма, които са някакво разстояние там - на много километри един от друг. Две групи ученици, със него, които му помагат. В тъмното, по сред нощ – както вие искате да ходите да гледате през нощта звезди и планети.

Така. И какво правим.
Двата фенера са скрити зад две шапки. В един момент – вдигате едната шапка и пускате секундомера. Светлината тръгва към другия хълм. На другия хълм, като видят светлината, трябва да вдигнат другата шапка – светлината да тръгне назад. И тогава, на първия хълм да засекат за колко време светлината е отишла и се е върнала – от единия хълм до другия и обратно.

Познайте, успял ли да измери скоростта на светлината.
.. Ами, не! Човекът обаче не е казал някаква глупост, а казал: „Твърде голяма е скоростта. С нашите средства не може да се измери!“ Твърде голяма е тая скорост. .. Щот може да допусне грешка. Например: реакцията на човека докато дига шапката и спуска шапката - такива неща. И щеше да сметне някаква скорост! Той бил достатъчно интелигентен да направи оценка, че това не може да е. При този порядък постановката ни не е достатъчно съвършена, че да можем да го измерим това нещо.

Това е много-много високо интелигентен човек и не случайно Файнман събира от цял свят учени и правят поклонение при гробът на Галилей. Четиристотин години по-късно казал - „Галилей, срам ме е!“ .. Ще ви кажа, защо го било срам: че Галилей си рискувал живота пред Инквизицията, в полза на астрономията и против астрологията. А съвременните хора, без да има никаква инквизиция, са точно толкова глупави колкото са били преди 400 години и вярват на хороскопи.

С нищо не е поумнял човекът за четиристотин години.
Има едни хора, които мерят черепи, занимават се и с кости. Виждали ли сте кости – ами, позната вещ. .. И учените установили, че през последните 10 000 години мозъкът на човека не е пораснал. Десет хиляди години! Мозъкът на човекът не расте!
...
Още нещо, делфинът има повече мозъчни клетки от човека. По дребнички са – и какво? Затова много се говори за интелекта на делфина. Биолозите са установили, че на една маймуна трябва да и покажеш осем пъти, за да го запомни. Само човекът и делфинът запомняли от първия път. За делфинът може да е вярно! За човекът изобщо не е сигурно. Затова за всеки случай повтарям по осем пъти нещата. Може да се обидите – ама, тъй.

Е, но породата на човека и делфина не се много различава.
Познавам една зловеща жена, която говори по телефон по време на шофиране. Тридесет и две минути разговор, на абсолютно куха тема. Безсмислени приказки, които и без тях може. Тридесет и две минути.

Има един американски изследовател Джон Лили – изследва делфините.
Установява телефонна връзка между тихоокеанското и атлантическото крайбрежие на Щатите. В два делфинариума, на два женски делфина, им дават микрофона – 16 часа не могат да им вземат микрофона. На два океана клюките обменят. Представяте ли си – телефонен разговор.

Едно от най-вредните неща е говоренето по мрежите.
От това тотално се оглупява и мозъкът ти може да спадне с килограми – от много говорене по мрежите.
..
Пишете първа точка:
„Първи принцип на динамиката (запетайка) първи закон на Нютон (това е едно и също нещо) или закон на Галилей за инерцията (закон на Галилей за инерцията .. закон на Галилей за инерцията).
..
Сега пишете нови думички, на нов ред:
„Всяко тяло запазва (Всяко тяло запазва .. Всяко тяло запазва) състоянието си на покой или праволинейно, равномерно движение докато не му действа сила или векторната сума от действащите сили е нула (векторната сума от действащите сили е нула).
..
Запишете в скоби, че първият принцип може да се разглежда като дефиниция на сила.
...
Ето го тялото, което се движи с някаква скорост ..
v = константен вектор, праволинейно и равномерно, цяла вечност. При условие, че силата F е една гола нула. .. Скорост равна на константа означава, че и ускорението е равно на нула. .. С други думи няма сила, няма ускорение. .. Или, има нещо в природата, което прави така, че телата да получават ускорение. Това нещо се нарича как – сила.

Пишете:
Нещото предизвикващо ускорението на телата се нарича сила.
..
И понеже спрямо една координатна система, спрямо която се случва това нещо, ускорението има векторните компоненти ax, ay, az, а скоростта има векторните компоненти vx, vy, vz .. и силата ще има векторните компоненти Fx, Fy, Fz.
..
Този принцип може да се прилага както за всичките, така и само за един от компонентите на тези векторни величини. Може да бъде изпълнен само за някой от компонентите на векторните величини. Например: Ако по оста хикс няма сила, то тялото или ще стои неподвижно или ще се движи равномерно и праволинейно. Значи може да бъде изпълнен поотделно за всяка координатна ос.
..
Пишете:
Може да бъде изпълнен и за отделна координатна ос. Ако по някоя ос не действа никаква сила, то по тази ос няма ускорение и скоростта или е нула или остава постоянна по големина и посока.
..
Това все пак не е толкова елементарно, колкото изглежда на пръв поглед.
Защото класическото произнасяне на тази формулировка е, че „Силите са причини за ускорението на телата.“ Да, но когато говорим за причина и следствие се предполага, че първо е едното, а после е другото – нали така. Да, ама тука те винаги са едновременно – значи няма сила и известно време по-късно да се появи ускорението. Тъй че не е ясно – може пък ускорението да е причина за силите! Няма разминаване във времето. Това е коварният момент. Те винаги едновременно са изпълнени. Няма изоставане по време.

А когато говорим за причина и следствие - обикновено се говори първо едното, след това другото. А те винаги се появяват едновременно. Едновременно се появява сила и се появява ускорението заедно с нея. Изчезва силата, изчезва и ускорението – едновременно. Значи не е толкова елементарно колкото изглежда. Кое е причина и кое е следствие?!
...
   ---Цитираното до тук е записка от първите двадесет и пет минути от урока.---


.................................
* Чух и видях този урок по физика, изнесен пред ученици от десети клас, благодарение на тих любителски видео запис качен в нета. Благодаря на физикът и на кино операторът за позитивното споделяне и ги моля за прошка, ако не съм съумял да ги цитирам абсолютно достоверно.

Опитах се да запиша думите на учителя максимално вярно и точно - включително с почти всички "запъвания и повторения". Внимавах да запазя и предам личностният стил и педагогическите думи-методи на лектора. За жалост няма как да възпроизведа напълно усета, интонацията и опита на преподавателя.

Със сигурност, би било по-добре урокът да бъде чут и видян на живо.
Но... записаното може да бъде по-лесно забравяно или препрочитано. Писането, както казва Платон, може лесно да погуби паметта, но... !

По изключение и нарочно, този път не казвам кого цитирам.
Убеден съм, че всички „слушатели-читатели“, които прочетат целия текст и имат такава потребност, сами ще разпознаят чий е този осъвременен урок по метафизика.



Гласувай:
4



Следващ постинг
Предишен постинг

1. zonko - Много интересно говори този лек...
16.12.2019 08:38
Много интересно говори този лектор, даже на мен ми беше любопитно какво ще каже, макар тези приказки да сме ги слушали толкова много пъти!:)
цитирай
2. trakietsadobri - Да, и аз точно заради това се улових да запиша и цитирам поне част от урока.
16.12.2019 10:01
Начинът по-който говори на пръв поглед е „доста насечен и цикличен“, но бързо те увлича като в приказка – неусетно те провокира те да се заслушваш и да запомняш.
цитирай
Търсене

Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031